top of page
20160512_142009.jpg

ABOUT

ME

20161207_230038_edited.jpg

Passionate About Inspiring Others

Storytelling

Door mijn achtergrond in het theater werd ik samen met Art Partner in 2014 door Edo Roos Lindgreen, Head of Innovation van KPMG gevraagd een training te ontwerpen.  De medewerkers van KPMG scoorde bij klantbeoordelingen hoog op kwaliteit, maar in de manier waarop zij zich bij de klant presenteerde viel nog een wereld te winnen. Niet zelden verloren zij een grote proposal omdat ze stijf en zakelijk overkwamen.

​

In die tijd was ik halverwege mijn driejarige opleiding bij Phoenix in Utrecht waar ik werd opgeleid tot coach (al dekt magiër de lading beter). In het trainingsontwerp bracht ik dankzij Phoenix naast theater en storytellingtools ook elementen in van NLP, Transactionele Analyse en Systemische werk. In plaats van de gevraagde tweedaagse ontwierp ik samen met actrice Grainne Delaney een training die gespreid over 6 weken plaats vond en schreef

een vuistdik werkboek. Na vier maanden intensief schrijven en ontwerpen was de training klaar: Into the light – The science & art of storytelling. Het bleek een succes. De training die vijf tot zes keer per jaar wordt gegeven wordt al vijf jaar lang door deelnemers als beste beoordeeld en ook aan andere organisaties (Eiffel, UvA, Heineken) verkocht.

​

De training had daarnaast voor mij ook een spin off als executive coach. Raden van Bestuur, Partners en directors roepen mijn hulp in bij de voorbereiding van presentaties, het ontwerpen van leiderschapsprogramma’s, masterclasses en coaching rondom persoonlijk leiderschap.

Persoonlijke ontwikkeling

Wil je leren welk verhaal op welk moment voor welk publiek het meeste impact maakt? Wil je anderen met verhalen inspireren? Wil je je eigen verhalen beter leren verstaan? Wil je je persoonlijk ontwikkelen door je bewust te worden van wat je dient en wat je saboteert?

Kortom, wil je leren werken met verhalen? Wil je leren verhalen in te zetten voor persoonlijke ontwikkeling bij jezelf en bij anderen? Wil je het verschil maken? Bekijk het aanbod of neem contact op om erachter te komen welke coaching, training of masterclass het best bij jou past.

 

Doelgroep

Of je nu ondernemer, leidinggevende, coach of therapeut bent, om gedrag positief te beïnvloeden werk je met denk en- gedragspatronen van een persoon of een sociale groep. Tegenwoordig gebruiken we hiervoor het woord mindset. Mindset is een denkstijl of geesteshouding die bepaalt hoe je naar jezelf, je kwaliteiten en vaardigheden kijkt. Je mindset wordt gevormd door je persoonlijke waarden, je overtuigingen over jezelf en de wereld, je automatische associaties en je mentale gewoontes.

Als we met elkaar communiceren, zijn we elkaar altijd verbaal en non-verbaal, bewust of onbewust aan het beïnvloeden.  Je kunt niet- niet communiceren en je kunt niet- niet beïnvloeden. Wie bewust invloed wil uitoefenen op een ander zal het onderbewuste deel van het brein waar de waarden, overtuigingen en automatische associaties de septer zwaaien moeten meekrijgen.

 

De kracht van verhalen

De kracht van verhalen, storytelling, metaforen en narratieve strategieën ligt hem in het aanspreken en activeren van het bewuste denken en het onbewuste (associatieve)denken. Je kunt ook zeggen: het menselijk brein kan geen weerstand bieden tegen verhalen omdat we betekenis gevende wezens zijn.

De Zwitserse psychiater Carl Gustav Jung was de eerste die onderscheid maakte tussen twee centra van de persoonlijkheid: het Ik is het centrum van de bewuste identiteit, terwijl het Zelf het centrum is van de totaal-persoonlijkheid, die het bewuste, het onbewuste en het uiterlijke Ik omvat.

​

Met verhalen, anekdotes en metaforen heb je toegang tot de controlekamer van je eigen onderbewuste en dat van anderen waar je instellingen kunt aanpassen. Met verhalen, anekdotes en metaforen kun je je functioneren en dat van anderen zo in te richten om doelen te bereiken.

 

​Nog een stapje dieper.

Elk verhaal creëert zijn eigen, sterk gecontextualiseerde wereld en elk verhaal combineert een innerlijke logica en een narratieve reeks uitgedrukt in woorden (voorkeur voor de linkerhersenhelft) samen met aspecten van creativiteit, cohesie en patroonvorming uitgedrukt door toon en emotie (voorkeur voor de rechterhersenhelft).

Op deze manier worden beide hemisferen van ons intellectuele brein - de neo-cortex - gestimuleerd. Deze factoren dragen aanzienlijk bij aan ons begrip van het volgende: de aantrekkingskracht van verhalen als betekenis van het vervoeren van voertuigen, de memorabilty van verhalen en de aantrekkingskracht van verhalen op verschillende leeftijden, culturen en informatieverwerkingsstijlen.

Op een dieper niveau zijn verhalen archetypen. Verhalen, metaforen en mythen bevatten de geschiedenis, de cultuur, de waarden en de gebruiken van de mensen. Ze zijn een vorm van sociale lijm die de luisteraar vermaakt, instrueert en uitdaagt. En omdat ze diepe akkoorden raken in gedeelde gemeenschappelijke ervaringen, opereren ze op zowel bewuste als onbewuste niveaus en brengen ze direct en indirect berichten over. En het is de verbinding met het onbewuste die ons comfortabele zelf- en identiteitsgevoel, ons geprogrammeerde gedrag, onze overbezette wereldkaarten uitdaagt en verstoort. Of bevestigt ze als alternatief.

​

​

Verhalen zijn magisch gereedschap in de juiste handen. Je kunt ermee overtuigen, inspireren, troosten en entertainen. In geschiedenis van de mensheid hebben verhalen een grote rol gespeeld in de manier waarop mensen kennis tot zich namen, van het alledaagse tot het metafysische. Verhalen dichten het gat tussen de persoonlijke ervaring als mens en theorie. Verhalen bieden ons een kans om de wereld om ons heen anders waar te nemen, vanuit een nieuw perspectief. Door onze luisteraars met het juiste verhaal, de juiste metafoor uit te dagen de eigen hiaten in zijn of haar wereldbeeld te onderzoeken, worden nieuwe inzichten mogelijk die leiden tot verandering. Verhalen zijn daarmee een krachtig gereedschap om de creativiteit te wekken bij de luisteraar en keuzevrijheid te laten ervaren.  Verhalen kunnen gebruikt worden voor veranderingsprocessen op te starten op zowel individueel als organisatie niveau. Met verhalen kun je iemands ideeën uitdagen, iemands houding, overtuigingen, gedragspatronen en zingeving. Gebieden waarin verhalen inzetbaar zijn daarom groot: Opleidingen, business, trainingen, therapie, kunst, sport, persoonlijke ontwikkeling en natuurlijk voor entertainment.

 

Werken met verhalen is een ambacht. Het vraagt om oefening, toewijding en je hebt er het juiste gereedschap voor nodig.

Certifications

  • Phoenix opleidingen: 3 jarige opleiding Professionele Commuicatie

  • Phoenix opleidingen: Trainersopleiding.

  • Phoenix opleidingen: Eros in begeleidingswerk.

Certifications

  • Universiteit van Amsterdam: Moderne Letterkunde

  • Hogeschool van Amsterdam: Docent Nederlands en Drama

  • KIS: Opleiding Kunst Innovatie & Strategie.

bottom of page