top of page

Het verschil tussen reageren en antwoord geven

Levels of listening



Dikke lol vandaag met 12 deelnemers tijdens het NLP-reisbureauspel. De helft van de groep speelt Travel consultant, de andere helft neemt de rol van klant op zich in de vorm van een licht disfunctionele familie. De opdracht is hen een reis aan te bieden waar ze allemaal mee instemmen. Hoe pak je dat aan?


Tijdens de tweede sessie van de Masterclass Pitching Skills stonden manieren van luisteren op het programma. Het lijkt zoiets vanzelfsprekends, luisteren, maar ben je je er bewust van hoe je luistert?


Luister je om te reageren? Luister je vooral naar feiten? Luister je naar de emotie in de stem van je gesprekspartner? Of luister je naar wat de ander nodig heeft om onderliggend, vaak onbewust verlangen bespreekbaar te maken?


Een veel voorkomende valkuil is het gesprek beginnen met een checklist in je achterhoofd. Wie? Hoeveel? Waar? Wanneer? Een gevleugelde uitspraak in begeleidingswerk (zoals ik leerde bij @phoenixopleidingen) is ‘contact voor contract’ en dat gaat natuurlijk net zo goed op voor klantcontact. Vervang het label ‘meeting’ of ‘presentatie’ met ‘ontmoeting’ en stel jezelf de vraag: ben ik aan het reageren of geef ik antwoord? Je bewust worden van de verschillende manieren van luisteren is daarbij key!


Nieuwsgierig?


Voor informatie kijk op www.intothelight.nl


@art-partner @phoenixopleidingen

13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page